PTSD (Post Traumatisk Stress)

PTSD er en angstlidelse, hvor du typisk plages af øget vagtsomhed, mareridt eller flashbacks. PTSD opstår efter en traumatisk begivenhed, hvor du har oplevet at dit eller en andens liv var i fare. Vi ved, du står et svært sted. Der er heldigvis en vej ud, og den vej går vi sammen med dig.
illustration af mand som har det svært

Hvad er Post Traumatisk Stress (PTSD)?

PTSD står for Post Traumatic Stress Disorder - på dansk posttraumatisk belastningsreaktion eller posttraumatisk stress. Det er en tilstand, der opstår, som en reaktion på en traumatisk begivenhed af en særligt truende eller katastrofeagtig karakter. Begivenheden eller situationen kan være af kortere eller længere varighed, og der er tale om situationer, som vil medføre en kraftig påvirkning hos de fleste. PTSD er en angstlidelse.

Årsager til PTSD

Eksempler på en traumatisk begivenhed, der kan udløse PTSD, kan fx være overfald, trafikulykke, røveri, voldtægt, krig, brand eller en naturkatastrofe. Ofre for længerevarende svær mobning kan også udvise samme symptomer som ved PTSD.

Hvordan føles PTSD?

Har du PTSD, så kæmper du typisk med flere af disse symptomer:

• Flashbacks (genoplevelse af et traume)
  • Mareridt
  • Undgåelse af erindringer eller situationer, der kan minde om traume
  • Søvnproblemer
  • Koncentrationsbesvær
  • Tendens til at fare sammen
  • I konstant psykisk alarmberedskab
  • Vredesudbrud
  • Øget irritabilitet
  • Angst

Flashbacks og mareridt

Ofte er personer med PTSD plaget af genoplevelse af traumet, som kan virke meget voldsomme og livagtige. Det kan enten være i form af flashbacks eller mareridt. Samtidig oplever man ofte et stærkt ubehag, hvis man befinder sig i omstændigheder, der minder om traumet. Det kan føre til, at du begynder at undgå alt, hvad der minder om begivenheden, og det kan resultere i en hverdag med mange begrænsninger. Det er med til at vedligeholde din PTSD.

Din krop er i alarmberedskab

Foruden flashbacks og undgåelse optræder der sædvanligvis en generel øget vagtsomhed – kroppen er så og sige i alarmberedskab - og selv den mindste uventede lyd kan få én til at fare sammen. Mange med PTSD oplever også søvnproblemer, koncentrationsbesvær, øget irritabilitet eller vredesudbrud samt tilbagetrækning fra andre. Andre angstsymptomer samt depressive symptomer ses ofte sammen med PTSD. Din psykolog vil kunne hjælpe dig med at adskille symptomerne og give dig rette behandling til hver problemstilling.

Terapi til PTSD

Da du har oplevet noget traumatisk – og ofte forsøger med al din magt at undgå både erindringer eller situationer, der kan minde om traumet - er det først og fremmest vigtigt, at der skabes en tryg ramme omkring behandlingen samt i dit liv. Hvis du har depressive symptomer og fx en sygemelding, vil det ofte være der, at vi har fokus i starten af behandlingen.

Forskning viser gode resultater til behandling af PTSD ved hjælp at både kognitiv terapi og metakognitiv terapi. Vi tilbyder begge terapiformer i vores praksis til behandling af posttraumatisk stress.

Flere behandlingsområder

Vores kerneydelse er individuel terapi til voksne, unge og børn. Vi skræddersyer et individuelt forløb til dig, hvor vi tager højde for din problemstilling, samt hvilken psykolog som er bedste match til netop dig. Vi er førende eksperter inden for behandling af angst, OCD, stress, depression og lavt selvværd, og vi vil hjælpe dig til igen at få det godt.

Klik i boksene til højre, hvis du vil læse videre om andre behandlingsområder hos os.