Blogindlæg
14.11.2018

3 TEGN PÅ AT SAMMENLIGNING MINDSKER DIT SELVVÆRD

Louise sammenligner sig dagligt med andre – og aldrig til sin egen fordel. Når hun er på de sociale medier, synes hun altid at alle andre lever et meget federe liv end hende. Når hun ses med sine venner, føler hun ofte at de andre er tættere på hinanden og har mere til fælles end hende. Når hun overvejer at date og få en kæreste, når hun altid frem til en konklusion om, at hun ikke har lige så meget at byde på som andre kvinder. Og hvis hun kigger sig i spejlet, bander hun over, hvorfor hun ikke er lige så slank og pæn som andre kvinder.

Vi er sociale væsener og at sammenligne os med andre er en helt almindelig menneskelig adfærd. Frygten for ikke at passe ind er indkodet i os, da det at være en del af gruppe er en nødvendighed for os for at overleve. Et eksempel på vores behov for social anerkendelse illustreres bl.a. i de populære ”likes” på forskellige sociale medier. Vi spejler os i andre for at vurdere, hvordan vi selv passer ind – og den vej igennem laver vi småjusteringer og tilpasninger til gruppen. 

Det at sammenligne sig er derfor ikke i udgangspunktet en dårlig ting. Det kan være en social lim, som gør at vi kan leve godt side om side. Og så længe du i din sammenligning med andre er fair og også løbende giver dig selv anerkendelse, så vil regnskabet gå fint op. Der kan være ting, som du tænker andre er bedre til, men der kan være lige så mange ting, som du oplever, at du selv er god til. Og til tider også bedre til end andre. 

Hos nogle bliver adfærden med at sammenligne sig dog til en strategi, som vedligeholder et lavt selvværd, og hvis det er tilfældet for dig, er det relevant, at du forholder dig kritisk hertil. Her er samlet 3 tegn på, at din sammenligning mindsker dit selvværd:

1)   Du bliver i dårligt humør, når du sammenligner dig

Hvis du kan se et mønster med, at når du sammenligner dig med andre, så bliver du i dårligt humør og føler dig led og ked af dig selv, så er det relevant, at du forholder dig til din sammenligningsadfærd. Hvis du konstant fokuserer på positive aspekter ved andre og fremhæver negative ting ved dig selv i sammenligningen, så vil du aldrig opnå en følelse af at være god nok. Og det er ikke fordi, at du ikke er god nok eller har lige så meget at byde på som andre, men selve din tilgang til sammenligningen er problematisk og vedligeholder et negativt selvbillede. 

2)   Det fylder meget på daglig basis

Nok er vi sociale væsener, men din plads i sociale netværk (familie, kollegaer, vennekreds, m.m.) er ikke et så sårbart fænomen, at du på daglig basis behøver at sammenligne dig, analysere resultatet og nå frem til daglige konklusioner på dit eget værd. Mange af vores relationer er mere stabile end som så og derfor er den detaljerede sammenligning slet ikke nødvendig. Hvis du kan nikke genkendende til, at du ofte sammenligner dig med andre, så kan det være et tegn på, at du underkender dig selv. 

3)   Du begrænser dine egne handlemuligheder, når du sammenligner dig 

Personer med et lavt selvværd giver ofte sig selv mange begrænsninger i deres adfærd, og der kan være et mønster med massiv undgåelse. I sammenligningen med andre glemmer mange, at det netop er deres adfærd, som bliver problemet. Så hvis man fx savner en kæreste og føler sig ensom, kan sammenligningen hedde ”alle andre kan sagtens få en kæreste, men det lykkes aldrig for mig”. Hvis strategien de sidste 10 år dog har været, at man stort set aldrig dater, eller at man altid dropper sin dates efter et par gange – ja, så vil ens statistik i forhold til kærester naturligvis blive dårlig. Eller hvis man i social sammenligning med kollegaer føler, at man er udenfor gruppen, men samtidig aldrig deltager i fredagsbar, tager tidligt hjem fra arrangementer eller placerer sig selv i fjerneste hjørne af bordet, så vil en naturlig konsekvens være, at man ikke er lige så tæt på de andre. Du giver altså ikke dig selv gode odds på handlingsplan, og det vil vedligeholde en følelse af lavt selvværd. 

Fælles for strategierne, at de på ingen måde er bevis for, at du ikke er god nok, et dejligt menneske og værd at elske. Det er tværtimod bevis på, at du benytter dig af dårlige strategier, som vedligeholder et selvværdsproblem. 

Løsningen er:

-      Begynd at få øje på, når du sammenligner dig selv negativt med andre. Få øje på dit mønster og italesæt det i dit eget hoved som tanker; ”hov, der var de tanker igen”, eller ”der var en triggertanke”. Idet du får øje på tankerne som tanker, så tager du allerede et skridt tilbage – så bliver det ikke til definitive sandheder, men i højere grad blot tanker, som kan betragtes udefra. 

-      Giv de negative og selvkritiske tanker mindre opmærksomhed. Vi har tusinder af tanker hver dag, og hvis ikke vi zoomer ind på dem og giver dem særbehandling, så vil de stille og roligt klinge af og blive erstattet af nye tanker. Så tiden er kommet til, at du ikke giver de negative sammenligninger særstatus på tankeplan. Når du har fået øje på sammenligningstanken, så mind dig selv om, at den ”tlf.” behøver du ikke tage, blot fordi at den ringer. Vend i stedet din opmærksomhed tilbage på nu’et omkring dig og de ydre omgivelser. 

-      Forhold dig til din adfærd og overvej, om der er noget som du skal gøre mere af. Hvis du kan nikke genkendende til et mønster af undgåelse, så prøv at tage nogle skridt imod at leve dit liv mere i forhold til, det som du savner. Øv at bekymre dig mindre og lev i stedet livet mere i overensstemmelse med det, som giver værdi for dig.

-      Drosl ned på de sociale medier, hvis du benytter dem en del. De sociale medier er ofte glansbilleder af andres virkelighed og dermed ikke et sandfærdigt sammenligningsgrundlag. Sæt helt konkret begrænsning på, hvor meget tid du vil bruge og benyt evt. den indstilling på din tlf. som hedder ”Skærmtid”.

God arbejdslyst med strategierne – og husk, at du er god nok og dejlig, som du er :-)

Mange hilsner

Lind & Karmark