Blogindlæg
09.06.2018

FARV DIN SOMMER GRØN OG TRÆN DIN OPMÆRKSOMHED

Fredag eftermiddag. Nøglen til kontoret er drejet om. En lidt fortravlet cykeltur hjem er klaret. Der skal skiftes til bilen, for det ene barn skal til svømning, inden de andre to skal hentes. Koordinerende SMS’er udveksles løbende med manden. Hvem køber ind til mad og fredagsslik? Hvem pakker taskerne. ENDELIG AFSTED… Efter en lidt længere køretur med børn på bagsædet, der diskuterer om hvorvidt vi skal høre Rasmus Seebach eller Gulddreng, er stemningen lidt trykket. Irritation og mundhuggeri. Kroppen spænder op og hjertet banker og tanker som “vi skulle være blevet hjemme” melder sig på banen. Men så sker der et skift. Vi kører fra myldretrafik og tresporede motorvej og drejer ned ad en lille grusvej - ned til sommerhusgrunden. Kroppen bliver glad - slapper af, giver slip - ENDELIG WEEKEND!

Grønne omgivelser gør godt

Grønne omgivelser gør godt. Det viser forskningen om naturens mentalt helsende virkning - og det kan jeg tydeligt mærke denne fredag aften i Juni måned. 

Dette leder an til lidt refleksion og til opfordring nu, hvor sommerferien står for døren og hvor der er tid til og måske mulighed for at vende sig mod naturen. Forskning peger på, at frisk luft og naturens grønne farver bidrager til, at der sendes beroligende signaler til hjernen, som taler sammen med det autonome nervesystem og får det til at sænke puls og blodtryk og stressrelaterede signalstoffer. Naturen menes at øge de gode signalstoffer som dopamin og serotonin med en konsekvens af øget ro, glæde og velvære.

Herudover inviterer naturen til, at vores sanser aktiveres. Når jeg sidder i haven registrerer jeg, at fuglene fløjter og jeg tager mig selv i at sidde og stirre op i de høje træers trækroner hvor grene bevæger sig i vinden og aftenens solstråler lyser op. Jeg er skiftevis optaget af lydene, træerne og duftene. Vi ved, at det at være udadrettet i vores opmærksomhed og fokus er fordrende for vores trivsel. Når vi er til stede i vores omgivelser tager vi fri fra grublerier, planlægning og andre indadrettede tankeprocesser - og det gør os godt. 

Udadrettet ZOOM - en opfordring til din sommer 

Jeg tillader mig at komme med en lille opfordring til dig. Brug din sommerferie på at tage lidt fri fra det indadrettede fokus. Lige så snart du opdager, at nu er du blevet optaget af tanker som koster kræfter (det kan være bekymringer eller grublerier) - så lad dem være og øv at lave skiftet i at vende opmærksomhed udad og komme til stede, der hvor du er. Dette kan trænes i naturen men i grunden er der intet til hinder for at øve dette opmærksomhedsskift hvorsomhelst. En vigtig skelnen er, at skiftet ikke sker som en “flugt fra” tankerne - det er ikke afledning. Du skal mere forstå det som, at  tankerne godt må være der, men er uvigtige (ikke giver dig noget) og at du ikke behøver at zoome ind på dem og beskæftige dig med dem.

Søg ud i naturen. Det kan være, at du har tid til at lægge dig på et tæppe i parken, at du synes at det er dejligt med en cykeltur i skoven eller nyder at søge ud mod havet og stranden. Øv skiftet i din opmærksomhed og nyd alt det som naturen har at byde på. Jeg tror selv, at jeg nu klapper computeren sammen og går i haven:-)

 

God grøn sommer ønskes du af Trine Lind og Kognitiv og Metakognitiv Psykolog Praksis