Blogindlæg
04.09.2018

HAR ANGSTEN FOR SYGDOM TAGET OVER?

Vi kan alle blive optaget af sygdom fra tid til anden. Blive ramt og berørt, når vi hører om andres sygehistorier og blive bange og føle at det kommer for tæt, når sygdom dukker op i vores tætte cirkler. Med menneskets overlevelsesinstinkt er sygdom helt grundlæggende øverst på listen over trusler, der kan true os. Langt de fleste af os lever med risikoen for sygdom uden at det får overtaget og kommer til at styre vores liv. Statistikken peger på, at 85.000 voksne danskere aktuelt er ramt af sygdomsangst – hvor angsten for sygdom så og sige har taget over.

Hvad er sygdomsangst?

Sygdomsangst er en angstlidelse, der er kendetegnet ved en overopmærksomhed på kroppen og dens symptomer. Kroppen, som jo i høj grad er styret autonomt, agerer som bekendt uregelmæssigt. Måske mærker vi et jag i maven eller et stik i brystet. Maven puster sig op, det snurrer i armen og nogle gange spænder musklerne op og giver ubehag eller smerter.

Har man sygdomsangst vil man typisk tolke på sådanne kropslige symptomer som værende farlige. Personen med sygdomsangst får måske tanker om, at det er en fremskidende fysisk sygdom, som er i udvikling – fx kræft, sclerose, ALS eller en hjertelidelse. Optagetheden i tankerne vækker angst og uro og når noget er ubehageligt, er det meget menneskeligt at ty til strategier, der måske kan få ubehaget til at forsvinde. Her oplever vi, at mange googler den frygtede sygdom og bruger tid på Netdoktor. Typisk mærker personen efter og holder øje med de kropslige symptomer. Nogle går og sætter små eksperimenter op for fx at teste for, om muskelkræften i en del af kroppen er svagere end i en anden. Nogle skruer væsentligt op for lægebesøg og div. undersøgelser og accepterer kun kortvarigt meldingen om ikke at fejle noget.

Den ro, kontrol eller tryghed som den sygdomsramte søger igennem sådan adfærd er altså højst meget kortvarig – lidt ligesom at tisse i bukserne. På den lange bane kommer den sygdomsramte ind i en uheldig cirkel, hvor sygdomsangsten får mere og mere opmærksomhed og magt. For mange er sygdomsangst en meget invaliderende angstlidelse, der tager fra deres livskvalitet og glæde ved livet.

Har du sygdomsangst?

For at opfylde kriterierne i Danmark skal du kunne nikke genkendende til følgende:

1.    Gennem mindst 6 måneder have frygtet en alvorlig navngiven fysisk sygdom

2.    Optagethed af frygten for sygdom. Det, man mærker i kroppen, er ubehageligt eller virker forstyrrende i dagliglivet og fører til undersøgelse og behandling

3.   Man kan ikke eller kun forbigående acceptere forsikringen om, at man ikke fejler noget

4.   Symptomerne optræder ikke kun i forbindelse med anden psykisk lidelse

Kan du genkende sig selv i disse kriterier og har angsten for sygdom taget over for dig? Så kontakt os på kontakt@kognitivpsykologprakis.dk

Der er råd forude...

Kærlig hilsen