Blogindlæg
09.12.2019

Julen: En svær tid for dig? Psykolog kommer med 5 gode råd

I julen er alle glade hele tiden, ik’? 

 

Forkert.

 

Selvom julehits spiller i radioen, det vrimler med søde sager, og det efter sigende er ”hjerternes fest” – så er julen rigtig svær for mange. Det mærker vi på flere af vores klienter i klinikken. Og det kan der være mange gode grunde til. Måske synes du selv, at julen er svær, og du var allerhelst fri? At du bare gerne ville spole forbi december og komme frem til den anden side af nytår hurtigst muligt? Så er du bestemt ikke alene.  

 

Hvad gør jeg så, hvis julen er svær? 5 gode råd:

Vi har samlet nogle af de hyppigste årsager til at julen kan være rigtig svær. Måske er der noget, som du kan nikke genkendende til undervejs. At forstå hvorfor julen er svær, er selvfølgelig ikke et quick fix i forhold til så at få det bedre med julen. Men det at vide, at det er helt normalt – og at du ikke er alene med den følelse – kan være et lille plaster på såret i en svær tid.  

 

Vi vil dog gerne gøre mere for dig end det. Så for hver udfordring julen kan give – har vi givet et godt råd. Det er blevet til i alt 5 gode råd til, hvordan din jul forhåbentlig kan blive bare en lille smule bedre. Så ikke december skal være en lige så hård og smertefuld måned for dig.  

 

1: Hvis du har mistet og sørger 

Hvis man har mistet en kær, så er højtider bare en rigtig svær tid. Det er der ingen måde at komme udenom. Og især julen kan være smertefuld, da der er så meget fokus på traditioner og dermed også mange minder forbundet med julen. Måske har du mistet din mor, far eller søskende? Måske er en god ven eller veninde død i det forgangne år? Eller er det utænkelige sket, og du har mistet dit barn? Måske går du med en sorg over, at det barn du gik med i maven, aldrig kom til verden? 

 

Uanset hvem du har mistet, så gør det rigtig ondt. 

 

Den første jul kan være nærmest ubærlig at komme igennem. Alt bliver til en pinefuld påmindelse om alt det, som ikke er, som det burde være. Men også nummer to eller tre jul efter et dødsfald tæt på, er rigtig svær. For når det kommer til sorg, så går tiden langsomt. Og når det kommer til julen, så er den der jo kun én gang om året – så nummer to jul siden du mistede, er jo ikke lang tid siden, vel? På den måde kan julen blive en påmindelse og ruske op i den kendsgerning, at det stadig gør ondt. At du stadig savner. At du stadig sørger. 

 

Råd # 1: Giv sorgen plads

At sørge tager tid. Og det skal det have lov til. Sorgen er ofte mere intens i starten, og så bølger den sidenhen frem og tilbage i dit liv – i uger, måneder eller år. Og i en højtid som julen vil du nok mærke afsavnet og ked-af-det-heden endnu mere. Det er vigtigt, at du giver dig selv lov til det. 

 

Det er også vigtigt, at du deler din smerte med andre. Du må ikke trække dig fra andre mennesker og gå med det helt alene. Giv dig selv lov til at græde, når det presser sig på – også selvom der er andre omkring dig. Det er helt okay.

 

Giv også dig selv lov til at mindes den du har mistet, sammen med de mennesker du deler julen med. Tal om nogle af jeres juletraditioner eller minder. Og igen, hvis det giver anledning til at blive ked af det, så er det en naturlig del af sorgprocessen. Det kan være, at en tur på kirkegården kan give en god ramme for din sorg. Eller måske et besøg i kirken kan give dig en stund til at mindes og savne. Så giv sorgen plads i julen. 

 

Og når der også er tidspunkter i julemåneden, hvor du glemmer sorgen for en stund, og måske ligefrem hygger dig, så skal du gøre det med god samvittighed. Det er også rart at få pauser fra det smertefulde, og det betyder ikke at kærligheden til den afdøde ikke var stor. Så du skal unde dig selv de pauser. 

 

2: Jul og konflikt med familien 

Nogle familier har komplicerede relationer og anspændte forhold. Og da julen har fokus på traditioner med familien, så tilbringer man ofte mere tid med netop dem. For nogle kan det betyde, at der rippes op i gamle mønstre eller gamle sår. Det kan måske give næring til fornyet vrede eller skuffelse. Eller puste til en sorg over aldrig at have haft dem familie, man havde håbet på. Er det noget, som du kan genkende? 

 

Hvis du kan det, så er julen sikkert ikke din yndlingstid på året. Det er en klassiker ved komplicerede familieforhold, at julen giver anledning til svære tanker eller tunge følelser. Det er ofte overlevelse fremfor nydelse.  

 

Råd # 2: Sådan ”overlever” du jul med familien 

Hvis ovenstående familiebillede er din virkelighed, så kan det være smart at lægge en plan, hvor du passer bedst muligt på dig selv. Helt at aflyse familieaftaler i julen er ikke nødvendigvis den bedste plan. Det vil ofte have konsekvenser og højst sandsynligt ikke gøre dig gladere i julen. Prøv derimod følgende:

 

1: Begræns omfanget af jeres samvær. Fremfor at komme allerede lillejuleaften og blive til 3. juledag, så skrue ned for antallet af dage. Jo flere dage, jo mere anstrengende kan det blive for dig. Og juleferien skal jo også gerne føles lidt som ferie. Så nøjes måske med en enkelt overnatning – eller hvis I bor tæt på hinanden, så kør frem og tilbage. 

 

2: Accepter skuffelsen. Hvis din virkelighed er svære familierelationer, så kan det være godt at prøve og acceptere det vilkår. Det vil naturligvis give dig en sorg, som du skal have lov til at mærke, men du vil ikke blive lige så skuffet hvert eneste år. Så skrue forventningerne helt ned.

 

3: Lav også andre planer. Sørg for at der også bliver tid til andre ting i julen end din familie. Hav nogle aftaler med gode venner og skab jeres egne traditioner. Hvis du bor sammen med kæreste eller/og barn, så sørg også for tid til bare jer. Eller det kan være, at du skal prioritere tid ind til en hobby som altid gør dig glad. Det er din juleferie, og du fortjener at få følelse af ferie.  

 

3: Julen kan forstærke ensomhedsfølelse eller tristhed

Hvis livet gør rigtig ondt på et helt overordnet plan - hvor du grundlæggende føler dig ensom, ikke god nok eller helt synes livet mangler mening – ja, så vil lyden af bjældeklang og julerytmer nok ikke gøre dig glad.  Hvis du så samtidig kommer til at kigge med på de sociale medier, hvor det ligner at alle andre svælger rundt i en glad jule-rus bestående af hjemmebag og julefrokoster, så kan det gøre rigtig rigtig ondt. 

 

Så bliver højtiden og julen en påmindelse om alt det, som du ville ønske var anderledes. Det bliver en tid, hvor du måske evaluerer og analyserer på alt det, som ikke blev. Eller måske har du en hård indre kritiker, som med højrøstet stemme, overdøver julemusikkens glade budskab.   

 

Råd # 3: Ændre dit liv – også selvom det er svært

Hvis du på et helt grundlæggende plan føler dig ulykkelig eller ked af dit liv, så skal du kigge på, hvad der skal ændres. Der kan juleferien være en oplagt tid til at tænke over, hvad der skal være anderledes fra det nye år af. For noget skal der ske. Og ændringer sker ikke af sig selv.

 

Skal du skifte job eller måske helt branche? Skal du genoverveje at date og give dig selv muligheden for et kærlighedsliv? Skal du overveje selv at få et barn, hvis du længe har været single og er dybt ulykkelig over ikke at have stiftet familie? Skal du i gang med frivilligt arbejde, hvis du synes alting er meningsløst? Skal du have professionel hjælp i det nye år, hvis du har gået med fx angst længe? Skal du ud at søge nye venner, hvis du føler dig ensom? Skal det måske være en ny hobby eller sportsgren, som skal blive vejen til nye venner? Skal du have planlagt flere rejser, så du har noget at se frem til? 

 

At lave undgåelse i forhold til nye ting i livet, er meget normalt for os mennesker. Hvis noget er svært, kan det virke nemmere at undgå. Men hvis du grundlæggende føler dig led og ked af dit liv, så skal du kigge på, om du har lavet for meget undgåelse i dit liv. Og selvom det kan være både grænseoverskridende og svært, så skal du prøve at komme ud af din komfortzone og presse dig selv til nye ting. 

 

Så læg en plan i juleferien og begynd at handle på den så hurtigt som muligt. Og det er helt okay, at det er svært – det er ikke lig med, at det er forkert. 

 

4: Julen og stress 

Hvis du befinder dig et sted i livet, hvor du er stresset og overbelastet, ja så er december og julen ikke nødvendigvis den bedste tid for dig. Har du en oplevelse af at løbe i et hamsterhjul, hvor du har svært ved at følge med? Og som løsning på problemet, prøver du blot at løbe hurtigere og hurtigere? Så er det sandsynligt, at udsigten til julefrokoster, Lucia-optog i dit barns institution, traditioner med hjemmebag, julegaveindkøb samt pyntning af træet, ikke nødvendigvis gør dig mindre stresset. 

 

Råd # 4: Skær ind til benet – fra juleræs til mindst muligt

Hvis du er overbelastet og stresset, så bliver du nødt til at skære ned. Og ja, det er svært! Men du må begynde at prioritere og vælge noget fra. Du kan ikke tilfredsstille alle, hvis du selv bliver mast af det.

 

Så tag et stykke papir og skriv alle de ting op, som du finder stressende i julemåneden. I prioriteret rækkefølge. Og så vælg de mest stressende ting fra. Måske skal du melde fra til en julefrokost, måske skal du ikke lave hjemmebagte småkager, måske skal du uddelegere mere, måske skal du sige nej til mere på jobbet, måske skal du bede om mere hjælp fra andre, måske skal du stille dig til tåls mindre. 

 

Så vend papiret om, og skriv nu ned, hvad du nyder i julen, og hvad du synes er dejligt i din juleferie. Hvad der gør dig glad, hvad du finder afslappende, hvad du synes er sjovt, hvad du finder meningsfuldt. Igen i prioriteret rækkefølge. Og så sørg for at finde tid til netop de ting i december måned. 

 

5: Julen. Det skal være hyggeligt!

Nogle klienter beskriver for os, at julen kan føles som et kæmpe pres, hvor de stiller krav om, at nu SKAL jeg altså hygge mig. Hvor man kommer til at stille krav til sine følelser og forsøger at kontrollere dem. I den forbindelse bliver det relevant at spørge os selv, kan vi bestemme over vores følelser?

 

Nej. 

 

Så hvad resulterer denne kontrolstrategi derfor meget vel i? Ja, det har ofte den stik modsatte effekt. Jo større forventninger, jo større skuffelse. Jo flere krav du stiller til dig selv og dine omgivelser, jo sværere bliver det at leve op til. Jo mere du kræver at være glad og hygge dig på kommando, jo dårligere humør vil du blive i. Det kan ligefrem stresse dig eller give øget angst, når ikke det lykkes.

 

Råd # 5: Drop kontrol af dine følelser – også i julen

Ligesom på alle andre tider af året, så skal du droppe ideen om, at du kan bestemme over din følelser. Giv din følelser lov til at passe sig selv, og accepter at de ligesom tidevandet kommer og går. Så du kan ikke bestemme, at du skal være allergladest den 24. december. Eller at alle 10 mennesker rundt om julebordet skal hygge sig lige meget. Acceptér det vilkår.

 

Øv samtidig at skrue forventningerne ned til julen. Du risikerer meget vel at blive skuffet, hvis de bliver skruet højt op. Mind dig selv om, at det ikke behøver være perfekt. Det er helt okay, at der har været andre juleaftener som var bedre – for der kommer jo en juleaften igen til næste år. Og juleferien er bare én ferie ud af flere i løbet af året.

 

Du har til gengæld fuld kontrol over din adfærd. Så få planlagt en december og jul, som du godt kan lide. Sørg for at der bliver tid til noget af det, som du holder af i juleferien. Vær sød overfor andre og gør dig umage med at gøre dem glade, som du elsker. Det er det eneste du behøver koncentrere dig og – og så lad følelserne passe sig selv.   

 

Det var alt herfra om julen og alle dens udfordringer. Vi vil gerne ønske dig en rigtig glædelig jul. Hvordan det end ser ud for dig. Pas godt på dig selv. 

 

Kærlig hilsen

Lind & Karmark