Blogindlæg
27.02.2019

Ortoreksi - når sundhed bliver en besættelse

Sundhed er et begreb, som de fleste af os forholder os til i vores liv. Vi har en idé om, hvad det vil sige at leve sundt, og vi stræber efter det, i større eller mindre grad. Men for nogle mennesker bliver sundheden en besættelse, som bliver mere og mere styrende. Kontrollen over ens egen sundhed, bliver til et tab af kontrol, hvor tanker og handlinger omkring kost og motion bliver tvangsprægede og derfor svære at slippe ud af.

 

Fra sundhed til besættelse

Ortoreksi er en type spiseforstyrrelse, som ikke handler så meget om vægttab, men derimod om en overoptagethed af sundhed og træning.  Ortoreksi begynder typisk som et ønske om at leve sundere. Man starter med at lave nogle ændringer i sine kost- og motionsvaner. Men gradvist bliver behovet for kontrol over mad og træning større, og det bliver sværere at afvige fra de regler, man har sat for sig selv. Fra at løbetræne 5 km. 2-3 gange om ugen, kan løbetræningen blive et dagligt krav, og længden sættes op til 10 km. Kosten kan starte som en mindre omlægning for at forbedre sundheden. Det kan for eksempel være at man øger sit indtag af grøntsager, mens man skærer ned på sukker og alkohol. Over tid kan ortoreksien tage over, og man føler sig tvunget til at spise 2 kg gulerødder om dagen, og aldrig tillade sig et stykke kage eller chokolade.

 

En tvangspræget spiseforstyrrelse

Ortoreksi er en tvangspræget form for spiseforstyrrelse, og det tvangsprægede er selve kernen i ortoreksien. Hvis du forsøger at spise sundt eller holde dig til en fast træningsplan har du ikke nødvendigvis ortorektiske træk. Det ortorektiske ligger i besættelsen af den sunde mad og træningen. Du er simpelthen nødttil at overholde dine kostprincipper og din træningsplan, og kan ikke afvige fra den, uden at de følelsesmæssige konsekvenser bliver for store for dig. Du kan opleve stærk angst og skyldfølelse, når du afviger fra ortoreksiens regler, hvilket vil afholde dig fra at gøre det. Ortoreksien giver kost og motion førsteprioritet, og du bruger enorme mængder af tid og energi på at tænke på mad og træning. Ortoreksien er også hæmmende i og med at den begrænser eller ødelægger social kontakt. I vores kultur er store dele af vores sociale liv centreret omkring mad. Hvis du lever efter en meget restriktiv kostplan, vil det være svært at deltage i sociale arrangementer. Samtidig kan træningen blive så stor en tidsrøver for en person med ortoreksi, at der knap er tid til at være social om andet end træning.

 

Det sunde bliver usundt

Selvom ortoreksi som udgangspunkt drejer sig om at leve sundere, har lidelsen det med at eskalere, således at kravene til restriktion af madvarer og overtræning bliver større, som tiden går. Fra at spise plantebaseret, går man måske over til kun at spise raw food, for derefter at begrænse sig til kun bestemte typer grøntsager. På den måde kommer ortoreksien over tid til at ligne anoreksi, hvor kun det minimale indtag af mad er tilladt, og konsekvenserne kan på samme måde som ved anoreksi blive undervægt og fejlernæring. Derfor er det vigtigt at gribe ind så tidligt som muligt, hvis du mistænker ortoreksi.

 

Ortoreksi – de tegn, du skal være opmærksom på: 

Når du mister kontrollen

Når dit ønske om at styre eller kontrollere din kost og træning begynder at få styringen over dig, er det et godt tidspunkt at være opmærksom. Når du skal afsted til træning og ikke kan afvige fra planen uden at få det meget skidt med dig selv, er det et tegn på, at træningen er blevet en tvangshandling. Det samme gælder for kosten. Når du ikke kan tillade dig selv at spise en skive brød med ost, selvom du har haft lyst til det i flere uger, er det et tegn på, at du er ved at miste kontrollen over din spisning. Her er det vigtigt at få hjælp til at bryde ud af tvangshandlingerne, og igen få kontrollen over din kost og træning.

 

Sort-hvid tænkning

Ortoreksi er præget af en enten-eller tankegang, og der er ikke plads til nuancer. Det betyder, at du kommer til at overskride nogle af dine egne grænser, blandt andet ved at presse dig igennem hele din træning, selvom du egentlig burde være stoppet på halvvejen. Derudover gør sort-hvid tænkningen det svært at være social, da den gør det svært at acceptere, at du spiser et stykke lagkage til familiefødselsdagen eller tager et glas vin sammen med veninderne i byen. På den måde bliver dit liv meget begrænset – ikke kun når det gælder kost og træning, men i høj grad også på andre områder, herunder det sociale. Du lægger mærke til, at du begynder at fravælge flere arrangementer og aktiviteter, da der ikke er plads til udskejelser eller til at springe en træning over.

 

Flere og flere begrænsninger

Et træk ved ortoreksien, ligesom ved andre tvangslidelser, er, at den aldrig bliver tilfreds. Der skal hele tiden flere begrænsninger eller regler til. Samtidig kan ortoreksien snige sig mere og mere ind på én, og gradvist overtage styringen, uden at det bliver helt så tydeligt for én selv. Det kan være frustrerende, når andre kommenterer ens kost- og motionsvaner, men samtidig kan ortoreksien være mere tydelig for de mennesker, du har omkring dig, end for dig selv. Vi anbefaler, at du lytter til dine nærmeste, hvis de er bekymrede, inden du afviser deres bekymringer. 

 

Det kan være vanskeligt at komme ud af en spiseforstyrrelse som ortoreksi helt uden hjælp. Det første svære skridt er at acceptere, at du har mistet kontrollen over din spisning og træning. En professionel kan hjælpe dig med at bryde ortoreksien og de tvangstanker og -handlinger, der er forbundet med kost og træning. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om behandlingen af ortoreksi.

 

De allerbedste hilsner

Lind & Karmark