Overoptaget af

                                                                          dele af dit

                                                                          udseende?

Body Dismorphic Disorder (BDD)

Læs mere

Hvad er Body Dismorphic Disorder (BDD)? 

Body Dismorphic Disorder (forkortet BDD) er en yderst pinefuld lidelse, som er karakteriseret ved en ekstrem negativ optagethed af ens udseende. På dansk kaldes lidelsen også for Dysmorfofobi, og det er også blevet beskrevet som ”indbildt grimhed”. 

BDD indebærer, at man har et forvrænget billede af sit udseende, hvor man problematiserer specifikke træk eller ting ved sit ansigt eller sin krop. Det indebærer, at man opfatter ikke-eksisterende eller meget små ”fejl” ved sit udseende som værende ekstremt grimt, deformt eller unormalt. 

Det kan være flere forskellige ting, som er i fokus hos den enkelte ramt af BDD, men ofte får næse, hud eller hår meget opmærksomhed. Det kan dog i princippet være alt ved ens ansigt eller krop, som man er ekstremt optaget af. Det kan være størrelse, proportioner eller symmetri ved den givne ansigts- eller kropsdel. Det kan også være fænomener som glød, glans eller farve, som er omdrejningspunkt for den BDD-ramtes opmærksomhed, og ofte er det samme tema, som fylder igennem lang tid. 

 

Symptomer på BDD

Klassiske symptomer ved BDD er, at tankerne centrerer sig meget om specifikke negative tanker om udseendet. Tankerne kan fylde mange timer om dagen og næsten konstant rumstere i hovedet. Derudover er der følelser af ubehag og angst forbundet med tankerne om den specifikke ansigts- eller kropsdel. Klassisk adfærd som bliver koblet på tanker og følelser forbundet med BDD er, at:

-      Undgå spejle eller bruge overdreven tid foran spejle.

-      Forsøge at dække ”fejl” til ved hjælp af fx make-up, kasket eller tøj.

-      Forsøge at placere sig taktisk i forhold til belysning eller være obs på, hvilken vinkel man står i.

-      Undgå sociale situationer, hvor man risikerer at være tæt på andre.

-      Overveje eller få foretaget plastikkirurgi. 

 

BDD varierer i sværhedsgrad, men lidelsen kan være enormt indskrænkende og kan betyde undgåelse i mange sociale situationer eller i forhold til studie/arbejdsforhold. Hvis BDD forbliver ubehandlet kan det derfor ende med at have store konsekvenser for ens livskvalitet. Lige fra at droppe ud af studie, ikke kunne varetage et arbejde, ikke ses med venner eller aldrig få en kæreste.

 

BDD – hvad gør jeg?

Første skridt er at erkende, om du har et problem. Kan du nikke genkendende til det billede, som er blevet beskrevet i ovenstående? Bruger du også mange timer dagligt på at bekymre dig om dit udseende, og tager du en masse forholdsregler i forhold til din adfærd pga. dit udseende? Hvis dit svar er ja, så er det rigtig godt, at du nu er ved at undersøge, hvordan du kan få hjælp. 

Den gode nyhed er, at du med den rette behandling heldigvis kan få det bedre. Så fortvivl ikke. Den behandling som har dokumenteret effekt er kognitiv terapi og medicinsk behandling med SSRI. Om medicin er nødvendigt for dig, vil tiden vise, når først du er startet i terapi. Nogle slipper helt af med lidelsen mens andre får en mærkbar reduktion i sværhedsgrad.  

 

BDD og kognitiv terapi

Det som der er fokus på i den kognitive behandling af BDD er de faktorer, som vedligeholder lidelsen. Det er altså de strategier, som du benytter dig af på nuværende tidspunkt, som vi kommer til at zoome ind på i terapien. Hvilke tanker du har omkring dit udseende, og hvor meget opmærksomhed du giver dem? Hvilke følelser du får i forbindelse med tankerne om dit udseende? Og hvilken adfærd du har koblet på indtil videre for at håndtere din BDD? Når først vi har fået kortlagt dine strategier i terapien, så går vi i gang med at erstatte dem med nogle mere hensigtsmæssige strategier. 

 

Hos nogle personer ramt med BDD er indsigten i forhold til deres forvrængende tanker omkring udseendet ikke så stor. Det varierer altså. Nogle BDD-ramte har god indsigt i, at det er overdrevne bekymringer, mens andre har meget lille indsigt og er overbevist om, at bekymringerne er sande. Hvis sidstnævnte gør sig gældende, vil du højest sandsynligt ikke have stor effekt af de kognitive strategier, hvor vi udfordrer dine bekymringer på indholdsplan. Her vil det give bedre mening at arbejde ud fra en metakognitiv tilgang, hvor fokus er at give dine bekymringer mindre opmærksomhed. Det har vi gode erfaringer med i vores klinik i forhold til BDD. 

 

Lad os hjælpe dig

I vores Kognitive & Metakognitive Psykolog Praksis er vi erfarne psykologer med mange års erfaring i at behandle BDD. Din psykolog vil sørge for at støtte dig, motivere dig og skubbe dig i retning af nye gode strategier, som på sigt vil mindske din angst og dit ubehag. I samarbejde med dig vil vi stille og roligt give BDD’en en mindre central plads i dit liv, så du kan begynde at bruge livet på andre mere givtige og meningsfulde ting. 

 

Hvis du gerne vil i gang med terapien og slippe af med din BDD, så kontakt os for en tid. Vi vil sørge for at finde det bedste match til dig i forhold til psykolog, og vi bestræber os på ingen eller kort ventetid. Du kan ringe på tlf. 5388 1200 eller skrive til kontakt@kognitivpsykologpraksis.dk.Vi ser frem til at høre fra dig.