Passer du på betegnelsen

særlig sensitiv?

Særligt sensitiv

Særligt sensitiv

Begrebet særligt sensitiv har vundet stort indpas i Danmark de seneste år, og en del mennesker kan identificere sig med de beskrevne symptomer. Hvis du har bidt mærke i betegnelsen og kan nikke genkendende til beskrivelsen af særligt sensitiv, så læs med her.

Hvad er særligt sensitiv?

Betegnelsen særligt sensitiv skal ikke forstås som en diagnose, men det er en forholdsvis bred term, der dækker over forskellige symptomer. Fælles ved mange af symptomerne er en oplevelse af hurtigt at føle sig overstimuleret af ydre og indre stimuli. Måske føler du dig overvældet af egne følelser og tanker? Måske oplever du, at du nemt kommer ud af balance eller hurtigt bliver træt pga. ydre stimuli? Du reagerer måske kraftigt på høje lyde, kraftige lugte eller smerte? Måske har du tendens til at trække dig med et ønske om at lade op og passe på dig selv?

Særligt sensitiv – hvad skal jeg være opmærksom på?

Da betegnelsen særligt sensitiv er meget bred, er det relevant at være opmærksom på, hvad dine specifikke symptomer dækker over. Det vil din psykolog hos Lind & Karmark ret hurtigt kunne hjælpe dig med at afdække.

Føler du dig overstimuleret og overvældet af krav, mange mennesker og høje lyde, fordi du er stresset og overbelastet? Hvis det er årsagen, så er det rigtig relevant, at der bliver taget højde for din stress i terapien.

Føler du dig altid presset i sociale situationer og bruger du rigtig mange ressourcer på at bekymre dig om det på forhånd – og har du allermest lyst til at undgå? Så er det måske en social fobi, som vi skal hjælpe dig med i terapien. Igen er det rigtig relevant at kende til den præcise årsag, da terapien ellers ikke vil virke – og i værste fald kan gøre dine symptomer værre.

Har du altid været stille og introvert og trives godt med det, så handler det måske om at give dig selv lov til at være dig – og navigere ud fra det i din hverdag. Måske skal du ikke prøve at ændre på dig selv for at leve op til en tendens i samfundet som hylder det ekstroverte, men i stedet give dig selv lov til at være dig. Med alt det du har at byde på og er værd.

Har du tendens til at være meget opmærksom på alle omkring dig og tage mere hensyn til deres behov og følelser end dine egne, så kan temaet i terapien være, at du skal blive bedre til at passe godt på dig selv. Du skal måske lære at være mindre samvittighedsfuld og vise dig selv bedre egenomsorg.

Hvordan behandles særlig sensitivitet?

Det som er vigtigt, når du søger hjælp og behandling i forhold til at være særligt sensitiv er, at du kommer ind til en kyndig psykolog, som fuldt ud kan skræddersy forløbet præcist til dig. Der skal være faglig evidens bag vores vurderinger som psykologer for at sikre høj faglig kvalitet i terapien. Vi skal altså forstå præcist, hvad dine symptomer er et udtryk for. Det er vigtigt, at vi ikke stigmatiserer eller sygeliggør normale menneskelige reaktioner hos dig, som måske ”blot” er en reaktion på overstimulering. Samtidig må vi heller ikke overse eventuelle psykiske vanskeligheder, som dræner dig og ødelægger din livskvalitet.

Uanset hvilke symptomer du især døjer med som særlig sensitiv og uanset hvad årsagen er, så vil vi kunne afdække din problemstilling og skræddersy et terapiforløb, som tager højde for alle væsentlige faktorer. Der vil være en terapeutisk løsning på dine udfordringer, og vi skal nok vise dig vejen. Du vil være i gode hænder hos Lind & Karmark, og vi skal nok hjælpe dig godt på vej i forhold til din særlige sensitivitet.