Blogindlæg
27.06.2016

6 gode råd til en afstressende sommerferie

Har du meget om ørerne, og føler du dig stresset op til din sommerferie? Og har du tidligere oplevet, at din ferie ikke har fået dig ordentlig ned i gear eller var helt lige så afslappende, som du havde forventet? Så læs med her og få vores 6 gode råd til en afstressende sommerferie.

 

1) Giv det tid 

Efter en lang og stressende periode tænker mange, at ”når jeg endelig får sommerferie, så skal jeg slappe helt af og få ro”. For mange er det dog ikke så nemt ”bare” at komme ned i gear, og det er der en rigtig god forklaring på. Når din krop og nervesystem har været på overarbejde igennem længere tid, så vil det stadig være belastet, selvom du er gået på ferie. Og dette er helt ok. Det tager nemlig kroppen tid at vænne sig til, at den kan slappe af igen. Det er blot vigtigt, at du ikke begynder at stresse over, at du ikke kan slappe af med det samme. Acceptér at du stadig vil opleve stresssymptomer i din ferie og giv plads til rastløsheden og de andre symptomer. Og husk på at ferie i en uge, to eller tre alligevel i høj grad har en gavnlig effekt på din krop og dit nervesystem.  

2) Husk realistiske forventninger 

Selvom du er gået på ferie, og selvom du virkelig trænger til ro, så forvent ikke, at dine omgivelser af den grund vil være det rene idyl. Du vil stadig opleve irritation, skænderier med ægtefællen og besværlige børn. Sådan er livet. Vores følelsesliv har så og sige alle fire årstider. Nogle gange regner det, andre ganger stormer det, og nogle gange skinner solen. Så selvom du er på ferie, skal du altså ikke forvente ”solskin” hver dag på følelseskontoen. Og det er helt okay. Acceptér at du også kan have en dårlig dag på din ferie. 

3) Stil færre krav til dig selv

I vores moderne verden oplever mange stress over at ville være det hele på én gang – og gerne på den perfekte måde. Det kan dreje sig om karrieren, forældrerollen, udseendet, sportsligt eller over for veninder eller vennerne. Forhold dig til, at du har haft en hård periode, og at du derfor ikke er (eller skal være) et overskudsmenneske i din ferie. Du behøver ikke holde store grillaftener og sommerfester eller indhente den forsømte sport. Ingen kan det hele.  

4) Slap af 

At bevæge sig i sin ferie er en rigtig god idé, hvis man har været stresset. Bevægelse afstresser kroppen og skaber ro i sindet. Men undgå at presse dig selv for meget. Intensiv og meget motion kan nemlig ende med at stresse din krop yderligere, end den allerede er. Gå i stedet lange ture, cykel rundt i det gode vejr, bad i havet eller dyrk yoga. Din krop har brug for at slappe af.  

5) Skab nydelse

Hver gang vi gør noget, der føles godt, så skaber det afslapning for kroppen. Brug lige et øjeblik på at tænke over, hvad du virkelig nyder. Måske er det at slå benene op med en god bog, lege med børnene i haven, danse, gå lange ture eller bage i køkkenet? Hvad end der føles rart og får smilet frem, er den bedste restitution for dig og din krop. 

6) Hold ferie 

Du har haft en hård periode, og du har brug for at holde ferie – og det har dit hoved også. Undgå derfor at holde dig opdateret på arbejdet, tjekke mails eller din kalender. Gør dig selv den tjeneste at lægge tingene fysisk væk, så ikke du bliver fristet. Husk ordsproget ude af øje ude af sind. Det er rigtig vigtigt indimellem at holde fuldstændigt fri, særligt efter en lang og stressende periode. Du er på ferie, og du er ikke på arbejde. Jo mere du kan koble fra, desto mere energi og overskud har du til at vende tilbage på jobbet. 

 

RIGTIG GOD SOMMER :)

Kærlig hilsen

Lind & Karmark