Bekymrer du dig for meget?

Sidder du fast i grublerier?

 

Bekymringer og grublerier

Læs mere

Vi grubler og bekymrer os alle fra tid til anden. En tanke "ringer os op", og vi besvarer den ved at bekymre os eller at gruble. Grublerier og bekymringer er almenmenneskeligt - noget vi alle sammen kender til og gør. Ofte på daglig basis. Men hvornår går bekymring og grublerier hen og bliver et problem...?

 

CAS (Cognitive Attentional Syndrom)

I de senere år har man inden for metakognitiv terapi forsket i, hvad det har af konsekvens, når grublerier og bekymringer tager om sig og bliver til overtænkning. Man opererer med syndromet kaldet CAS – som står for Cognitive Attentional Syndrome. Det syndrom handler netop om, hvad der sker, når vi giver vores tænkning for meget opmærksom. Hvad sker der, når vi sidder fast i tanker og bruger overdreven meget tid på bekymringer og grublerier - halve og hele timer hver eneste dag. Man har fundet frem til, at CAS (dvs. overdreven bekymring og grubleri) er fællesnævner i flere psykiske lidelser – og det gælder især angstlidelser og depression.

 

Bekymrer du dig meget, kan du udvikle angst

Bekymringer vækkes ofte af en trigger-tanke, som er formuleret med et hvad-nu-hvis. ”Hvad nu hvis mine børn bliver kørt over på vej til skole?”. ”Hvad nu hvis jeg bliver syg?”. ”Hvad nu hvis jeg ikke passer ind til festen på lørdag?”. Hvis du går i dialog med de tanker og udspiller de fremtidsscenarier igen og igen, så er du gået i CAS’en og vil højst sandsynlig mærke uro, ængstelse og måske direkte angst. Bekymringer er typisk tankeprocesser, der peger fremad i tid. Måske er det tanker, som du giver opmærksomhed i håb om at være på forkant eller bedre kunne håndtere en frygtet situation? 

 

Bekymring og metakognitiv terapi

I terapien vil vi hjælpe dig med at identificere de antagelser, som gør, at du bliver ved med at sidde fast i bekymringer. Vi vil hjælpe dig med at udfordre antagelserne, så du lærer at overdreven bekymring aldrig er en strategi, der nytter. Din psykolog vil klæde dig på med metaforer og konkrete øvelser, som vil give dig mere kontrol over din opmærksomhed og adfærd. Du vil lære at ”stå af bekymringer” og i højere grad lade dem være. Når ikke du reagerer på dine trigger-tanker (men så og sige lader den "telefon" ringe), udsulter du stille og roligt din angst, så den bliver mindre dominerende i dit liv. Vi vil hjælpe dig på rette vej i forhold til at tage kontrollen tilbage over dit liv.

 

Grubler du for meget, kan du udvikle depression

Grublerier vækkes ofte af en trigger-tanke, som er formuleret med et ”hvorfor?”.”Hvorfor sagde jeg dog det? . Eller”Hvorfor sker den slags altid for mig? ". Eller"Hvorfor bliver jeg ved med at sove dårligt?". Grublerier er typisk bagud-skuende, og når man grubler kan man sige, at vi efterbehandler noget, der har været. Man bliver ved at genafspille situationer fra fortiden, eller også bliver en aktuel situation gennemanalyseret igen og igen. Depressive trigger-tanker kan også være negative tanker med en ofte opgivende ordlyd. "Det nytter alligevel ikke noget" eller "Jeg bliver aldrig glad".  Sidder du fast i efterbehandling og negative tankeanalyser, så er du gået i CAS’en, og du vil højst sandsynligt mærke tristhed, ærgelse og skamfuldhed som konsekvens. Sådan en tænkning gør dig sårbar for at udvikle depression eller vedligeholde et lavt selvværd. Måske er det tanker, du gennemgår i håb om at komme frem til en løsning? Eller også oplever du at tankerne har taget kontrollen fra dig, og dit hoved er fyldt med tankemylder? Fortvivl ikke, der er hjælp at hente. 

 

Grublerier og metakognitiv terapi

I metakognitiv terapi vil vi hjælpe dig med at identificere de antagelser, som gør, at du bliver ved med at analysere og overtænke. Din psykolog vil sammen med dig udfordre dine nuværende overbevisninger, så du får hjælp til at se, at grublerier ikke er en strategi, der giver dig noget godt. Du fortjener meget bedre. Vi klæder dig på med metaforer og konkrete øvelser, som vil give dig øget kontrol over din opmærksomhed og adfærd. I terapien vil du kunne lære at ”stå af grublerier".  

 

Når ikke du besvarer dine trigger-tanker, men i højere grad lader dem være, så vil du få det meget bedre. Både i forhold til humør og selvværd. Du vil genvinde kontrollen over dit liv og tankemylder og endeløse grublerier vil høre fortiden til. 

 

Du kan læse mere om metakognitiv terapi her.

 

Skal vi hjælpe dig med dine bekymringer eller grublerier? Så ring endelig til os på tlf. 5388 1200, eller skriv til kontakt@kognitivpsykologpraksis.dk. Så finder vi en tid til dig. 

 

De allerbedste hilsner

Lind & Karmark