Blogindlæg
15.03.2020

SÅDAN TACKLER DU ANGST FOR CORONAVIRUS. Psykolog kommer med 5 gode råd

Vi står i en helt særlig situation i Danmark – ja, og i verden lige nu. En pandami med coronavirus hærger vores samfund, og det har store konsekvenser for rigtig mange. Vi kan slet ikke undgå at høre om covid-19 på daglig basis – og alle skal forholde sig til det i deres dagligdag. Der er reelt noget at bekymre sig om. 

 

Måske bekymrer du dig for de ældre i din familie. Eller et nys eller kriller i halsen kan pludselig få dig til at bekymre dig om dit eget helbred. Du kan også være bekymret for dit arbejde eller den branche du er ansat i. Kan det ende med fyring? Eller deadlines på jobbet eller studiet kan pludselig synes helt uoverskuelige. Du kan også være bekymret for aflysning af en vigtig kommende begivenhed i dit liv eller en særlig rejse. 

 

Vi forstår udmærket at coronavirus og den særlige situation vores land befinder sig i, giver anledning til bekymringer. Vi mærker det også selv. 

 

Det som er vores speciale og passion er at hjælpe mennesker med deres mentale velvære – og i særdeleshed personer med bekymringstendens og angst. I krisetider er det godt om vi står sammen og hjælper hinanden. Og vi vil også gerne hjælpe. Vi lader læger og sundhedspersonale rådgive om den fysiske hygiejne, men vi vil gerne bidrage til dit mentale velvære i en svær tid. Vi har derfor samlet 5 gode råd til mentalt og følelsesmæssigt at komme helskindet igennem den næste tid. 

 

PSYKOLOGENS 5 GODE RÅD TIL AT HÅNDTERE CORONA-ANGST

Vi skal tage situationen alvorligt, og vi skal følge myndighedernes retningslinjer og bidrage til at passe på hinanden og vores ældre og syge i samfundet. Men man kan godt tage noget alvorligt og udvise stor samfundsfundspligt uden at bekymre sig i flere timer dagligt. 

 

Vi ved, at selve det at bekymre sig og opleve meget angst ikke i sig selv er en garanti imod coronavirus. Til gengæld er det en garanti for forringet livskvalitet og forpinthed. Derfor vil vi gerne hjælpe dig med den del som omhandler angst og bekymring for coronavirus, og vi har samlet 5 gode råd til dig. 

 

RÅD 1: STOP MED AT KLIKKE PÅ ALLE OVERSKRIFTER 

Vi mennesker bliver bange for det ukendte og vores medfødte alarmberedskab gør, at vi lægger særligt mærke til faresignaler. Det er med til at sikre vores overlevelse. Aktuelt er der meget som er ukendt og utrygt ved coronavirus. Der er mange overskrifter i nyhederne om død, farlig virus og panik i verden, og de fanger helt naturligt vores opmærksomhed. 

 

Men hvis du på daglig basis læser alt om coronavirus, klikker på samtlige katastrofeoverskrifter, og du giver det flere timers opmærksomhed dagligt, så vil du meget sandsynligt komme til at befinde dig et i forhøjet alarmberedskab hele tiden. Også selvom du eller dine nærmeste ikke er syge, men ”blot” har læst om sygdommen.

 

Vores første råd til dig er derfor at begrænse din nyhedsstrøm om virussen. Begræns din adfærd med at søge og klikke på alt, der omhandler coronavirus. Lav fx en aftale med dig selv om, at du kun ser nyhederne 1 eller 2 x om dagen. Det er det. Hvis der er relevant ny info til dig fra myndighederne, så skal du nok få det den vej igennem. Men derudover behøver du ikke vide alt om præcist, hvor mange der er smittet fx i Japan eller Italien. Den information kan du godt klare dig uden – og det vil være godt for dit forhøjede angstniveau. 

 

RÅD 2: TAG KONTROL OVER DIN ADFÆRD MEN LAD ANGSTEN PASSE SIG SELV

Du skal følge myndighedernes påbud og anbefalinger og læne dig op ad deres råd. Og du skal indrette din hverdag, så du får problemløst de aktuelle udfordringer bedst muligt. Hvad enten det er børnepasning, aflysning af aftaler, planlægning af arbejdsopgaver hjemmefra, m.m.

Men derudover skal du ikke opføre dig meget anderledes eller indrette alt i din tilværelse med udgangspunkt i frygt for coronavirus. Så vores andet råd til dig er tag kontrol over din adfærd, men lad angsten så og sige passe sig selv. Angst er en følelse, og den skal ikke have lov at bestemme over dig. Det kan godt være, at du bliver bange – det kan du ikke selv bestemme – men du har stadig 100 % kontrol over din adfærd. 

 

Så lad være at skrue op for unødig angstadfærd, for så vil din angst blot få mere vind i sejlene. Jo mere du agerer bange, jo mere bange bliver du. Jo mere panisk du opfører dig, jo mere panik vil du mærke. Og det kan også ”smitte” til andre, da vi er sociale dyr. 

Så lad være at hamstre, hvad enten det er toiletpapir eller håndkøbsmedicin. Lad være at dele en masse skrækhistorier på de sociale medier, da det blot puster til en panikfølelse. Lad være at ringe til 1813 mange gange, hvis de allerede har sagt, at du ikke skal gøre yderligere. Lad være at skrive 10 sms’er om dagen til dine forældre for at høre, om de er okay. 

 

RÅD 3: AT BEKYMRE SIG REDUCERER IKKE RISIKOEN FOR CORONAVIRUS 

At bekymre sig meget, vil ikke i sig selv reducere risikoen for coronavirus, men det vil til gengæld puste rigtig meget til din angst. Men hvis først bekymringer kværner rundt i hovedet, hvordan lader du så være med at bekymre dig? Vi ved godt, at det kan være nemmere sagt end gjort. Det er ofte det vi bruger tid på at lære vores klienter i terapien. Men lad os prøve at gøre det lidt mere konkret for dig. 

 

Forestil dig, at dine bekymringer er som en telefon, der ringer. Bare fordi telefonen ringer behøver du så tage den hver gang? Eller kan du lade den ringe, og så i stedet vende opmærksomheden tilbage på det, som du var i gang med? Du har faktisk mere kontrol over din opmærksomhed end du måske lige tror.

 

Vi skal aldrig forsøge at bestemme over vores tanker og fx sige ”jeg må IKKE tænke på ….”. For det har den stik modsatte effekt. Så giv tanker omkring coronavirus lov til at dukke op, men forhold dig til, at bare fordi de dukker op, så behøver du faktisk ikke zoome ind på dem hver gang.

 

Prøv at forestille dig, at du sidder og ser tv. Du har lige set nyhederne med seneste nyt om covid-19. Nu er indslaget forbi, og en film er gået i gang – men dine tanker hænger fast i det med coronavirus. Mind nu dig selv om, at det er okay at ”coronavirus-telefonen” ringer med bekymringer, men du behøver ikke gå yderligere i dialog med den. Vend i stedet din opmærksomhed tilbage på filmen. Hvad sker der lige nu i filmen? Hvad kan du se og lægge mærke til af visuelle detaljer? Hvad siger de i filmen? Vend opmærksomheden tilbage på virkeligheden omkring dig – fremfor at gå i dialog med dine bekymringer i hovedet. Men accepter at de stadig rumsterer i baghovedet, det er helt okay. 

 

RÅD 4: PAS GODT PÅ DIG SELV OG DINE NÆRMESTE – DE SMÅ TING KAN TÆLLE

Det er en svær tid i øjeblikket. Der er flere ting, som aktuelt er uden for vores kontrol, og vores hverdag er blevet begrænset. Det er naturligt om det kan påvirke humør og overskud, så derfor er det godt, om vi passer på os selv og hinanden, der hvor vi kan. 

Prioriter på daglig basis at få plads til nogle ting, som du nyder, hygger dig med, eller som gør dig glad. Det skal vel og mærke være inden for myndighedernes retningslinjer. Det kan være at læse en bog, høre en podcast, bage en kage, spille spil, danse i stuen, træne i stuen, løbe en tur, drikke en god kop kaffe, lave noget dejlig mad, lege med dine børn, tage en lur, sove længe eller ordne nogle ting i haven, huset eller lejligheden. Så tag kontrol over nogle af de små ting i hverdagen.

 

RÅD 5: HOLD AMBITIONSNIVEAUET NEDE

Husk at hold ambitionsniveauet nede, så ikke den aktuelle situation, bliver for stor en belastning.

Hvis du har børn, som du skal passe hjemme samtidig med, at du skal arbejde hjemmefra – så gør det realistisk for dig selv. Forvent ikke, at du kan nå den samme arbejdsmængde. Og forvent ikke, at du kan lære dine børn det samme som i skolen, mens du også er ”på arbejde”. Slæk fx på dine standarder til børnenes Ipad-tid og lign., hvis denne situation står på i 14 dage. 

 

Hvis du har et arbejde, hvor der kræves særlig meget af dig i denne tid (sundhedspersonale, m.fl.), så husk endelig at slække på mange af hverdagens andre krav. Hvad enten det er træningen, hjemmet, madlavningen eller andet, som må vige for en stund. Husk at passe godt på dig selv.

 

Vi håber at alle passer godt på sig selv og hinanden. Så vi kan komme godt igennem krisen - også mentalt. 

 

Mange kærlige hilsner

Lind & Karmark