Blogindlæg

Følelser - i store træk

Følelser er noget, vi alle kender til. Vi sætter stor pris på de positive følelser som glæde, lykke, begejstring og kærlighed, og må tage til takke med negative følelser som frustration, kedsomhed, angst og sorg. Mange af os lever et liv, hvor vi stræber efter de positive følelser og så vidt muligt prøver at undgå de negative, og vi kan komme til at bruge følelser som målestok for, hvordan det går i vores liv. ”Det har været en dårlig dag i dag, for jeg er ked af det,” ”Jeg kedede mig, så derfor var det ikke en god fest.” Disse konklusioner stiller vi ofte helt per automatik, og uden at gøre os de store overvejelser omkring deres rimelighed. Var det virkelig en dårlig dag, fordi jeg var ked af det, eller kan jeg måske konkludere noget andet ud fra min følelse?

I dette blogindlæg kigger vi nærmere på følelsernes funktion, og på, hvad vi kan bruge vores følelser til.
Billede af æg med forskellige følelser

Følelsernes formål

Vi er altså mest optaget af at vurdere vores følelser som gode eller dårlige, ud fra, hvordan vores følelser føles; om de rare eller om de er ubehagelige? Følelser har dog nogle helt klare funktioner, som ikke kun handler om at skabe ubehag eller velbehag. Blandt andet har forskere fundet ud af, at mennesker med skader på hjernens følelsescentre kan opleve det som noget nær umuligt at træffe beslutninger. Faktisk har vi ofte noget at lære ved at lytte til vores følelser - dog uden at vi tager dem alt for bogstaveligt (det kommer vi nærmere ind på senere). Her kan du læse mere om følelsernes formål.

Følelser gør os klar til at handle

Langt de fleste af vores følelser indeholder en drivkraft til at handle. En stor del af den handleimpuls, der er forbundet med en given følelse, er medfødt, men en del af den kan også være tillært. Tænk på de impulser, du selv får, når du oplever følelser. Når du er begejstret, vil du typisk have trang til at juble, grine og søge at dele din glæde med andre, og når du føler dig bange, vil du have trang til at trække dig væk og undgå det, du er bange for.

Følelser kan hjælpe os til at handle hurtigt, når der ikke er tid til at tænke for meget over situationen. På den måde kan vi spare tid i akutte situationer, hvor det er vigtigt at vi handler på vores umiddelbare indskydelse. 

OBS: Fordi følelser driver os mod handling, er det ikke altid hensigtsmæssigt at handle på vores følelser. Vi kommer nærmere ind på hvorfor i afsnittene nedenfor.

Følelser kommunikerer til andre

Når vi oplever en følelse, vil den ofte sætte spor i vores ansigtsudtryk, vores kropssprog og tonefald. Funktionen ved dette er at kommunikere vores følelsesmæssige tilstand til andre, også selvom vi ikke sætter ord på den. På den måde har vores omgivelser mulighed for at hjælpe os med det, vi har brug for. Et eksempel er, at når vi græder, signalerer det til andre, at vi har brug for omsorg, og de får mulighed for at vise os den omsorg og for eksempel give os et kram. 

Samtidig kan vores følelser kommunikere noget til andre om den situation, vi sammen befinder os i, og hjælpe dem til at reagere og passe på dem selv. Hvis en elefant kommer løbende henimod os på vejen, og vi ser den før andre mennesker omkring os, vil de andre hurtigt kunne reagere på, at vi ser overraskede og skræmte ud, og derfor kunne reagere hurtigt og løbe væk. 

Følelser kommunikerer til os selv

Følelser kan give os vigtig information om den situation, vi befinder os i. Det kan for eksempel være en information om, at der er noget på spil for os, eller at der er noget, vi bør tage os af. Vi kan ikke bruge vores følelser én til én til at vurdere, hvad der er ’rigtigt’ eller ’forkert’ i en given situation, for så direkte repræsenterer vores følelser ikke verden, men vi kan bruge følelser som en indikator for, at der er noget, vi bør se nærmere på. 

Samtidig hjælper følelser os til at træffe vigtige beslutninger. De fleste beslutninger er svære at træffe med fornuften alene. Vi kan ikke bruge en fordele-ulempeliste til at beslutte, om vi skal blive sammen med vores partner eller om vi skal prøve lykken og flytte til udlandet. Men det kan også være vanskeligt at træffe mindre beslutninger med kun den rationelle del af hjernen. Prøv, for eksempel, at forestille dig at skulle vælge en pizza fra menukortet kun ved brug af din fornuft. Hvilke argumenter, ville du bruge, og hvilke ville vægte højest? Hvordan ved du, om mozzarella eller cheddarost er bedst, hvis du ikke ved, hvad du har lyst til?

Vi behøver ikke være bange for negative følelser

Som mennesker er vores lod i livet, at vi har flere negative grundfølelser end positive. Samtidig er vores opmærksomhed i høj grad rettet henimod de negative følelser, fordi det overlevelsesmæssigt har givet mest mening for os. På den måde er det uundgåeligt at vi vil opleve negative følelser som del af vores liv og hverdag. På samme tid vil de fleste af os kunne genkende, at vi kan finde på at forsøge at opnå flere af de positive følelser ved aktivt at opsøge mennesker, begivenheder og stimulanser, der gør os i godt humør, og samtidig forsøger at mindske de negative følelser ved at distrahere os væk fra dem, dulme dem eller skubbe dem væk. På den måde kan livet nemt blive en flugt fra de negative følelser og en jagt på de positive.

Men selvom de negative følelser er ubehagelige, og af og til ligefrem smertefulde, er de ikke farlige. Følelserne kan kommunikere noget til os, for eksempel at vi er i krise, i sorg eller angste, men de er ikke en direkte indikation på, at der er noget alvorligt galt, og vi behøver derfor ikke nødvendigvis handle på dem. Prøv at tænke på sidste gang, du følte angst eller frygt. Var du reelt i fare? Eller handlede angsten eller frygten om noget andet? Var der mon tanker eller tolkninger, der lå til grund for følelsen? Ofte vil vi kunne nikke genkendende til, at vores negative følelser er et resultat af vores tolkninger, bekymringer og spekulationer, og ikke et direkte resultat af den situation, vi befinder os i.

Følelser regulerer sig selv

Vores følelser er udviklet sådan, at de er selvregulerende. Hvis vi lader følelser være følelser, vil de gå over igen af sig selv. Vi behøver derfor ikke forsøge at kontrollere vores følelser, eller tænke på bestemte ting for at få dem til at gå væk. Faktisk kan de strategier være med til at fastholde eller måske ligefrem forværre vores følelser. Når vi oplever en negativ følelse, har vi muligheden for at handle på forskellige måder afhængigt af situationen. Der er altså ikke en ”one-size fits all” når det gælder følelseshåndtering. Vi kan øve os i at være fleksible i vores måde at håndtere følelser på, og acceptere, at vi ikke gør det perfekt hver gang. Jo mere vi tager hensyn til den aktuelle situation, vi er i, desto større er sandsynligheden dog for, at vi handler mest effektivt på vores følelser. Et godt sted at starte er at acceptere, at de negative følelser er helt normale og forventelige.

Vil du lære mere om, hvordan du kan arbejde med dine egne følelser, er du meget velkommen til at kontakte os.

Bedste hilsner,

Lind & Karmark